dl 4 – De tekenen aan het einde van de wereld (Mt 24:1-15)

http://buymeacoffee.com/baardman63

Welkom bij deel 4
We gaan het hebben over wat Jezus zegt over de eindtijd.
Dit vinden we in:
Mattheus 24 (Marcus 13, Lucas 21)
Let op: de onderstreepte woorden hebben een link naar een website met extra informatie!

We nemen wat Mattheus heeft opgeschreven als leidraad.

De tekenen aan het einde van de wereld
1  En Jezus ging weg en vertrok uit de tempel;
en Zijn discipelen kwamen naar Hem toe
om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen.

Dit is de tweede tempel. De tempel die Salomo heeft laten bouwen is in 586 voor Christus verwoest. In 516 voor Christus is onder leiding van Zerubbabel begonnen tweede tempel te bouwen. Vanaf ca 20 voor Christus is Herodes begonnen deze tempel uit te breiden en te verfraaien. Op het moment dat de discipelen Jezus op de tempelgebouwen wijzen, was het werk van Herodes nog niet helemaal klaar.

2  Jezus antwoordde en zei tegen hen:
Ziet u dit alles? Voorwaar, Ik zeg u:
hier zal niet één steen op de andere steen gelaten worden
die niet afgebroken zal worden.

In 70 na Christus is deze tempel verwoest door de Romeinen na een Joodse opstand.

3  Toen Hij op de Olijfberg zat,
gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden:
Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren?
En wat is het teken van Uw komst
en van de voleinding van de wereld?

Deze dingen:

  • Verwoesting van de tempel?
  • (Weder)Komst van Jezus.
  • De voleinding van de wereld.

4  En Jezus antwoordde en zei tegen hen:
Pas op dat niemand u misleidt.

Wanneer is iets een dwaalleer of te wel wanneer wordt je de verkeerde kant op geleid? Jezus is de weg, de waarheid en het leven (Johannes 14:6). Niemand kan tot God de Vader komen dan door Hem.
Het Griekse woord voor misleiden betekent ook doen verdwalen of van de rechte weg afleiden.
Er zullen dus mensen komen die hier iets anders over zeggen of dingen zeggen waardoor je gaat twijfelen aan Jezus als weg naar God.

5  Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen:
Ik ben de Christus;
en zij zullen velen misleiden.

Lucas (vers 8) wist zich kennelijk nog iets meer te herinneren van Jezus rede en heeft erachter staan dat ze ook zeggen “De tijd is nabij gekomen”.
Voordat Jezus weer komt, zullen velen zich als Jezus voordoen en zeggen dat zij het zijn. En ook zeggen dat de wederkomst er is of aanstaande is.
De Bijbel spreekt ook over valse profeten en dwaalleraren maar hier spreekt Jezus specifiek over mensen die zich als Hem voordoen, dus valse christussen. We weten dat er de nodige datums genoemd zijn van de wederkomst / opname en dat deze tot nu toe allemaal gepasseerd zijn zonder dat dit gebeurde.

6  U zult horen van oorlogen
en geruchten van oorlogen;
pas op, word niet verschrikt,
want al die dingen moeten gebeuren,
maar het is nog niet het einde.

Sinds deze uitspraak van Jezus zijn er vele oorlogen geweest en zijn er nog steeds  oorlogen gaande. Dankzij de mediatechnologie van vandaag de dag horen we zo wat dagelijks over oorlogen van over de hele wereld. Als ik het lijstje op wikipedia bekijk (zie link) lijkt het er op dat er steeds meer oorlogen per eeuw zijn naarmate de tijd vordert. Enerzijds is dat denk ik omdat de bevolking toeneemt en anderzijds omdat er nu veel meer vastgelegd wordt en we door de moderne technieken veel meer weten wat er over de hele wereld gebeurd.

7a  Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan,
en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk;

Een volk of een koninkrijk is niet gelijk aan een land.
In de koloniale tijd hebben de Westerse landen grenzen getrokken in de overige continenten en volken bij elkaar gezet in een land.
Tegenwoordig bemoeien we ons ook vaak met interne conflicten in een land. Denk aan Syrië.

7b en er zullen hongersnoden zijn
en besmettelijke ziekten
en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

Door de loop van de geschiedenis hebben we al van vele hongersnoden, ziekten en aardbevingen gehoord.
Besmettelijke ziekten is nu weer helemaal hot. Er is genoeg geweest in Europa zoals de Spaanse griep en de zwarte dood. Later HIV Aids. En nu zijn we in ene in de hele wereld in de ban van Corona, COVID-19.
Zoals Jezus al zei in het vorige vers, moeten we ons hierdoor niet laten bang maken. Dit is nog niet het einde maar het moet wel gebeuren. Opvallend is dat het oorspronkelijke Griekse woord ook schreeuwen, rumoer maken betekent. In deze tijd met de huidige media en social media ontstaat er heel makkelijk een soort massa hysterie (denk aan het massaal inslaan van toiletpapier). Jezus roept ons op om ons hier niet in mee te laten slepen. Hebben wij als christenen hier dan geen last van? Nee, dat geloof ik niet. Ook christenen worden geconfronteerd met de gevolgen van oorlogen, hongersnoden, ziekten, aardbevingen en andere natuurrampen. God heeft ons daar geen immuniteit voor gegeven. God kan ons genezen en redden van allerlei rampen maar onze hoop ligt in het leven na de dood.

8  Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.

Op de vraag wanneer Jezus weer komt en het het einde van deze wereld is, antwoord Jezus eerst met een opsomming van wat er te gebeuren staat (misleidingen, oorlogen, hongersnoden, ziekten en aardbevingen). Hier zegt Jezus dat dat nog maar het begin is van het einde.
Weeën verwijzen naar de pijn die vrouwen hebben, vlak voor ze bevallen. Zo zijn deze rampen het begin van de pijn die de wereld ervaart voor de wederkomst van Jezus.

9  Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking
en u doden,
en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.

In Nederland is er geen verdrukking van overheidswege waardoor wij misschien geneigd zijn te zeggen dat dit nog moet gebeuren. Maar voor christenen in andere landen zoals moslim landen is dit wel realiteit. In Europa hebben we bijvoorbeeld de inquisitie gehad. Sterker nog, verscheidene apostelen waar Jezus toen tegen sprak zijn al overgeleverd aan de overheid en gedood.
In Nederland merken we nu wel steeds meer dat onze christelijke normen en waarden niet meer vanzelfsprekend zijn. En vind er een soort sociale verdrukking plaats als je uitkomt voor bepaalde christelijke normen en waarden.
De verdrukking geldt overigens ook voor de Joden, de mensen van het oude verbond, voor wie de tempel (waar deze rede begon) het huis van God is. Ook van hen zie je dat ze door vele volken gehaat zijn en gehaat worden, zelfs door de kerk en dus door mensen die zich christenen noemen, mensen van het nieuwe verbond.
Lucas 21:13 Dit zal ons overkomen om te getuigen van Jezus.
Marcus 15:11 zegt er nog bij dat we onze verdediging niet moeten voorbereiden maar de HG door ons laten spreken.
Lucas en Marcus benadrukken dat die vervolging dient of gebruikt moet worden om te getuigen tegen de mensen die ons vervolgen.
Gaat het ons in Nederland nog overkomen voor de wederkomst? Het kan maar het hoeft niet. Jezus spreekt hier tegen de christenen van alle tijden en alle landen. In vers 7 zegt Hij dat het in verscheidene plaatsen zal gebeuren, dus niet in alle plaatsen. De overheid en andere religieuze instellingen hoeven wij (hier en nu) mogelijk niet te vrezen maar er zijn altijd andere verleidingen waar tegen we waakzaam voor moeten zijn, zoals we onder andere in vers 11 en 12 zullen lezen.

10  En dan zullen er velen struikelen
en zij zullen elkaar overleveren
en elkaar haten.

Marcus en Lucas voegen eraan toe dat dit ook gebeuren zal binnen familie en vrienden. Dat is aan de ene kant misschien omdat mensen in de verdrukking zwichten en anderen verraden maar het gebeurd ook bij bepaalde geloven dat als iemand christen wordt, deze door de familie wordt uitgeleverd om vervolgd te worden.

11  En er zullen veel valse profeten opstaan
en die zullen er velen misleiden.

Eerder (vers 5) sprak Jezus al over mensen die zich als Hem, de Christus uitgeven. Hier heeft Hij het over valse profeten. Een profeet is een boodschapper van God, iemand die namens God wat doorgeeft aan andere mensen. Er zullen dus mensen komen, die zeggen namens God te spreken maar met een boodschap komen waarmee ze ons willen misleiden. Helaas zal dat bij velen lukken.

Op facebook en andere internet sites zie ik veel berichten over de eindtijd met allerlei meningen. Mensen met een andere mening worden al gauw uitgemaakt voor valse profeet. Enige nuance is er niet. Bijvoorbeeld of de opname voor of na de grote verdrukking is en wanneer de opname plaats vindt. Een valse profeet is iemand die zegt namens God te preken. Mensen die hun eigen mening geven en dit onderbouwen met teksten uit de Bijbel zijn geen valse profeten maar broeders en zusters die vertellen hoe zij de Bijbelteksten interpreteren. Het is wel goed om duidelijk aan te geven wanneer het je eigen mening/interpretatie is.

De Here Jezus waarschuwt hier niet maar vertelt wat er gaat gebeuren. En dat klopt. Sinds Jezus zijn er vele valse profeten (en leraren) geweest en zijn er nog steeds actief.

12  En doordat de wetteloosheid zal toenemen,
zal de liefde van velen verkillen.

Ook iets wat we nu ervaren ondanks dat die wetteloosheid niet altijd tegen de landswetten ingaan. Sterker nog de wetteloosheid in Gods ogen is niet eens wetteloos in de ogen van veel mensen. In onze tijd met alle media die we hebben, zoals televisie en facebook, wennen we er sneller en makkelijker aan. We hebben de neiging om het gewoon te gaan vinden omdat het overal om ons heen is.

13  Maar wie volharden zal tot het einde,
die zal zalig worden.

Wie volhard zal zalig worden. Waarin volharden? Misleidingen door valse christussen en valse profeten, oorlog, ziekten en rampspoed, verdrukking en wetteloosheid.
Voor ons Nederlanders, gelden op dit moment niet al deze punten maar zeker wel een aantal.
Volharden in ons geloof in Jezus Christus en Gods normen en waarden ondanks deze verdrukkingen die het ons moeilijk maken.
Wat is zalig? Marcus schrijft in vers 19 op: “Door uw volharding zult u uw leven verkrijgen”. In de NBG-vertaling staat het dat we behouden zullen worden. Het grondtekst woord voor zalig betekent: “behouden, ongeschonden bewaren, redden van gevaar of vernieling”.
De Here Jezus zegt dus dat als we volharden in deze tijd met alles wat er op ons af komt, Hij zal zorgen dat we gered zullen worden van het gevaar, de vernieling.

14  En dit Evangelie van het Koninkrijk
zal in heel de wereld gepredikt worden
tot een getuigenis voor alle volken;
en dan zal het einde komen.

Marcus (13:9-11) en Lucas (21:12-15) leggen een verband met de verdrukking/vervolging, welke ons kansen geven om te getuigen.
Het evangelie zal eerst aan alle volken gepredikt worden. Is dit nu zo?

In een artikel van het CIP, stelde de oprichter van het Jesus Film project in 2015 dat hij verwacht dat alle volken eind 2017 bereikt zijn. Op een site van het Joshua Project, vond ik een lijst van onbereikte volken, die geschat wordt op ca 1,8 miljard mensen. Dat is nog een behoorlijk aantal. In onze tijd moet het wel sneller kunnen dan in de tijd van de apostelen. Hoe het er echt voor staat en wat alle volken is. Ik weet het niet. We zullen het merken.

Welk einde zal er komen? In vers 3 vragen de discipelen naar de voleinding van de wereld. Het gaat dus over onze huidige wereld die tot een einde komt.

De grote verdrukking
15  Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting,
waarvan gesproken is door de profeet Daniël,
zult zien staan op de heilige plaats
-laat hij die het leest, daarop letten! –

Mattheus en Marcus spreken over een gruwel op de heilige plaats als een belangrijke gebeurtenis waar we op moeten letten. Hij verwijst daarbij dat de profeet Daniël daar al over gesproken heeft.
Lucas zegt daarbij dat Jeruzalem omsingeld is door legers.
Ezechiël 38 spreekt van een aanval op Israël door Rusland, Turkije, Iran, Libië en Sudan.
Over deze gruwel en oorlog is een heleboel te zeggen. Daarom behandel ik dit apart in het volgende deel.

Deze eerste 14 verzen begon met de vraag van de discipelen naar de verwoesting van de tempel, de wederkomst van Jezus en het einde van de wereld. Jezus begint met een waarschuwing dat we ons niet moeten laten misleiden. Dan vertelt Hij ons over allerlei rampen (oorlogen, hongersnoden, besmettelijke ziekten en aardbevingen) die ons zullen overkomen voordat het einde daar is. Als een inleiding op het einde. We zullen verdrukt en vervolgd worden waardoor vele christenen afhaken. Ook zal de wetteloosheid toenemen en daardoor de liefde afkoelen.
We moeten volharden in deze periode en het evangelie over de hele wereld verkondigen.
Hiermee heeft Jezus nog geen antwoord op de vragen gegeven maar een inleiding op de antwoorden.

Voordat we verder gaan met Jezus rede over de laatste dingen, gaan we eerst kijken naar wat die gruwel is. Wat heeft Daniël daar over gezegd?
Dit doen we in deel 5.